Groeiend aandeel van gevogelte in thuisverbruik van de korf van vlees, vis en gevogelte

In lijn met de dalende vleesaankopen daalden de aankopen van gevogelte en wild vorig jaar ook, zij het minder sterk dan andere vleessoorten. In tegenstelling tot vlees blijft de aankoopfrequentie van gevogelte in België op peil. Hierdoor kon gevogelte en wild zijn aandeel binnen de korf van vlees, vis en gevogelte verstevigen. Binnen de gevogeltecategorie is kip zeer dominant. Kalkoen en ander gevogelte daalden in 2015 sterker dan kip.   De Belg kocht vorig jaar 10 kg gevogelte, wild en konijn en besteedde er 79 euro aan.
De gemakstrend zet zich voort in de gevogelterayon. Het aandeel van de verwerkte en versneden kip stijgt tot 82% van het volume.
De hard discount behoudt zijn marktaandeel en Dis 1 blijft overduidelijk marktleider. De speciaalzaak (slager en poelier) komt verder onder druk en is op lange termijn de grootste verliezer.
Dit blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.
 
Lichte daling aankopen gevogelte
De aankopen van gevogelte, konijn en wild daalden in 2015 lichtjes met 1,9%. Op lange termijn stagneren de aankopen van kip en gevogelte en compenseren ze niet het grote verlies van de vleescategorie. De aankopen van rood vlees krimpen sinds 2008 vooral als gevolg van een dalende aankoopfrequentie en zijn nu onder de 20 kg per kop gezakt.
Daarnaast kocht de Belg vorig jaar 10 kg gevogelte, wild en konijn en besteedde er 79 euro aan.
De gemiddelde prijzen van gevogelte bleven quasi stabiel waardoor de gevogeltebestedingen vorig jaar 2% lager uitkwamen. Het aantal kopers van gevogelte en wild daalde lichtjes van 97 naar 96 op 100. In tegenstelling tot vlees blijft de aankoopfrequentie van gevogelte in België vrijwel stabiel. Producten uit deze categorie worden zo’n 23 keer per jaar gekocht. Het verlies bij gevogelte is te wijten aan een kleiner volume per aankoop.
 
Aandeel van gevogelte in de korf van vlees, vis en gevogelte groeit verder door
Omdat de vleesaankopen sterker dalen, wint gevogelte binnen de korf van vlees, vis en gevogelte wel verder terrein. Binnen deze korf steeg het volumeaandeel van gevogelte de afgelopen acht jaar van 24,7 naar 28,5%. In waarde heeft gevogelte nu ruim 24% van deze markt in handen. Vlees blijft koploper maar ziet zijn aandeel verder krimpen. Het neemt wel nog ruim de helft van het volume voor zijn rekening. De categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ blijft schommelen rond de 15% volumeaandeel.
Kip is de absolute nummer één van de categorie
De gevogeltemarkt wordt gedomineerd door kip. In 2015 kocht de Belg 8,120 kg kip, 1,200 kg kalkoen en 0,280 kg ander gevogelte. Kip daalde vorig jaar met 1,5% minder sterk dan het marktgemiddelde. Het was vooral de diepgevroren kip die het verlies kon beperken. Het aantal kipkopers daalde van 96 naar 95 op 100.
Het aandeel van het segment ‘kip’ binnen de categorie ‘gevogelte’ groeide vorig jaar verder door naar 84,6%, dit vooral ten nadele van kalkoen, dat naar 12,5% marktaandeel zakt.
De gemakstrend zet zich voort in de kippenrayon. Het aandeel van verwerkte en versneden kip stijgt tot 82% van het volume en zelfs 87% van de bestedingen. Het aandeel van de hele braadkip is gezakt van 26% in 2008 naar 18% vorig jaar. De soepkip is bijna helemaal verdwenen en zakt onder de 1% marktaandeel.
 
Kip wordt vooral in Dis 1 verkocht maar hard discount wint fors terrein
De groei van hard discount voor kip is vorig jaar gestopt. Dit kanaal haalt nu een volumeaandeel van 26% terwijl dit in 2008 slechts 19,5% was. Dis 1 blijft voor kip marktleider met ruim 38% marktaandeel. De speciaalzaak (slager en poelier) komt verder onder druk en is op lange termijn de grootste verliezer. Het marktaandeel van de speciaalzaak is op acht jaar tijd gekrompen van een kleine 20 naar 13%. De buurtsupermarkt heeft voor kip een gelijkaardig aandeel als de speciaalzaak en kan dit marktaandeel aanhouden over de jaren heen.
 
Thuisconsumptie is de norm
Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor vlees en gevogelte in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats. Voor vlees en gevogelte vindt zelfs drie vierde van de consumptiemomenten thuis plaats. 8% van de consumptiemomenten met vlees en gevogelte vindt bij familie en vrienden plaats. Verder in het rijtje volgen de klassieke horecazaken (8% van de momenten), werk of school (5%) en ‘overige’ (5%). Onder ‘overige’ vallen de feestzalen, recreatieparken en restaurants van o.a. Ikea.
Gevogelte volgt het gemiddelde van vlees. Rundvlees is relatief meer een horecaproduct.
Download documenten